БУЛІНГ починається вдома
«Насильство не передається генетично. Воно передається через стосунки, в яких немає поваги й безпеки» -

Те, що дитина бачить і чує у своїй сім’ї, формує її модель поведінки. Якщо вдома панує агресія або приниження – це закладає основу для жорстокості у спілкуванні з іншими. Діти вчаться на прикладах батьків, тому важливо створювати у родині атмосферу поваги, розуміння та підтримки.
⠀
Зміни починаються з нас. Якщо хочемо світ без булінгу – потрібно починати з себе.
Джерело: Мама-педагог Катерина Цвик
Булінг — це проблема не лише школи чи інтернету.
Його коріння часто — у сімейному середовищі. Саме вдома дитина вперше дізнається: чи має вона право на безпеку, повагу, голос.
Відсутність емоційної безпеки вдома може сформувати як дитину-жертву, так і дитину-агресора.
ДИТИНА-ЖЕРТВА
Як це починається?
- Постійна критика
- Знецінення почуттів
- Ігнорування
- Мовчазне покарання
За дослідженнями Гарвардського центру розвитку дитини, систематичне знецінення почуттів підриває базове відчуття безпеки у дитини та формує вразливість до соціального відторгнення.
Що виносить із цього досвіду дитина?
- Мовчати краще, ніж щось сказати
- Біль треба терпіти — це «норма»
- Її цінність залежить від поведінки або оцінки оточуючих людей
Психологічна модель «вивченого безсилля» пояснює:
Коли дитина не бачить виходу з ситуації приниження чи відторгнення, вона перестає чинити опір навіть тоді, коли може.
ДИТИНА-АГРЕСОР
Як це починається?
- Вона сама зазнала жорстокості
- Її ніхто не навчив розпізнавати та виражати емоції
- Вона бачить у родині, що агресія = сила
За даними UNICEF, діти, які стають агресорами, часто мають досвід емоційного або фізичного насильства в родині, включно з «прихованим» – ігноруванням, глузуванням, контролем.
Що виносить із цього досвіду дитина?
- Бути сильним — значить «придушити» інших
- Емпатія — це слабкість
- Світ — ворожий, виживає найжорсткіший
Нейронаука пояснює:
У дітей, які не отримали досвіду безпечної прив’язаності, гіперактивується мигдалина (центр страху), і це підсилює реакції типу «бий або біжи» навіть у неагресивних ситуаціях.
Дві ролі — одне джерело
І жертва, і агресор — це дві сторони однієї травматичної моделі: моделі, в якій відсутні безумовна підтримка, емоційна безпека й здорове вираження почуттів.
Не завжди це «погані» батьки — часто це відсутність знань, травми поколінь і брак емоційної освіти.
Фрази, які здаються «вихованням», але формують травму:
* «Чого ти ниєш, як дівчинка?»
* «А чому не 12?!»
* «У тебе нічого не вийде!»
* «Ти потворний/товстий/худий»
* «Ми усе для тебе робимо, а ти невдячний!»
* «Мене не хвилює, що ти хочеш»
* «Як же ти мені набрид!»
* «Та що з тобою не так?!»
Такі фрази викликають токсичний сором і знижують самооцінку, що підвищує ризик булінгу — в будь-якій ролі.
Фрази, які формують емоційну безпеку:
- «Ти можеш злитися, але важливо, як ми це показуємо»
- «Мені важливо, що ти зараз відчуваєш»
- «Ти не один, я з тобою, ми розберемося»
- «Твої емоції мають значення, навіть якщо я не все розумію»
Як ми можемо змінити сценарій?
- Спостерігаємо не тільки за поведінкою, а за її причинами. Бо це, як «поведінковий айсберг»: ми бачимо лише верхівку, а справжні причини — глибше.
- Дбаємо про власну емоційну регуляцію. Навіть один дорослий із навичками емоційного відновлення може стати фактором захисту для дитини.
- Звертаємося по допомогу до психологів. Підтримка батьків значно знижує ризики розвитку поведінкових труднощів у дітей.
Діти не народжуються булерами чи жертвами.
Діти не приходять у світ зі сценарієм: «Я буду принижувати» або «Я дозволю, щоб мене принижували».
Вони навчаються, спостерігаючи за нами:
- як ми вирішуємо конфлікти
- як ми ставимося до них і до себе
- як реагуємо на помилки, сльози, страх
І ми щодня маємо шанс: або повторити старі сценарії, або створити нові — де є місце для голосу та емпатії.