Відомі людиІсторіїНаша історія

Варвара Каринська: українка, яка створила балетну пачку, працювала з Далі й отримала «Оскар»

«У літературі є Шекспір, а в костюмах — Каринська», — казав відомий американський балетмейстер Джордж Баланчин про харківську дизайнерку Варвару Каринську. Вона здобула першого «Оскара» для України та створила балетну пачку, яка є невід’ємною частиною вбрання у сучасному великому балеті.

Цього дня, 3 жовтня, у Харкові народилася жінка, сила якої викликає подив, талант і цілеспрямованість досі захоплюють весь світ, а біографія надихає на створення роману.

Варвара Каринська вважається американською дизайнеркою, хоча по суті залишалася українкою. На території України вона прожила всю молодість і переїхала до США аж у 53 роки.

Одне вдівство і два заміжжя

Народилася Варвара в 1886 році в сім’ї харківського купця-мільйонера Андрія Жмудського. Того самого, що ініціював зведення найбільшого в Харкові Благовіщенського собору. Він мав десятьох дітей, і Варвара була третьою.

Варвара Каринська

Вона з дитинства захоплювалася вишиванням, однак здобула і «серйозну» освіту – вивчала право в Харківському університеті. А далі – життя з сюжетом, гідним відображення у кіно.

У 22 роки Варвара вийшла заміж за Олександра Мойсеєнка, сина іншого заможного харківського промисловця. Але вже через рік її чоловік помер, залишивши дружину з немовлям – донькою Іриною.

Варвара не впала у відчай, а до доньки додався ще й прийомний син – дворічний небіж Володимир, якого молода вдова відсудила у свого старшого брата.

Невдовзі Варвара вийшла заміж за видатного харківського адвоката-криміналіста Каринського. Саме під його прізвищем вона стане відомою

Інгрід Берґман у фільмі “Жанна д’Арк”

У вирі історичних подій

У 1915 році Каринські перебралися до Москви, адвокатська практика чоловіка процвітала, а Варвара зосередилася на мистецтві та світському житті, відкривши свій салон.

Як мисткиня вона віднайшла свою власну художню техніку, комбінуючи шматки кольорової шовкової марлі з фотографіями та малюнками. Темою її перших робіт був балет. Вже перша виставка була дуже успішною.

Марлен Дітріх у костюмі наложниці, створеному Каринською для фільму “Кісмет”.

Та скоро у вирі революційних подій, які спершу підняли чоловіка Варвари до посади міністра юстиції Тимчасового уряду Росії, а з поразкою білогвардійського руху змусили емігрувати, сім’я розпалася.

Варвара із дітьми залишилася в Україні й заочно розлучилася з чоловіком.

Підприємлива дружина промисловця

Однак доля не залишала її саму: вже в 1921 році вона повернулася до Москви, де вийшла заміж втретє – за Володимира Мамонтова, сина одного з найбагатіших московських дореволюційних промисловців. Це дозволило їй знову відкрити свій салон, де збиралися митці, інтелектуали й навіть урядовці. Також Варвара відкрила модельне ательє з пошиття одягу й капелюшків, антикварну крамницю та школу вишивання. Але радянська влада націоналізувала останню.

Усвідомлюючи, що вільно творити в СРСР їй не вдасться, а діти не матимуть гідного майбутнього, пані Каринська докладає всіх зусиль, аби виїхати з дітьми в Європу.

Залишити СРСР Варварі з дітьми вдасться в 1924 році за сприяння наркома освіти Анатолія Луначарського.

Майже детективна історія

Завдяки брату, який працював у «Пролеткульті» під керівництвом Луначарського, Варварі Каринській вдалося потрапити на прийом до наркома особисто. Вона запропонувала організувати дитячу виставку радянської вишивки у Західній Європі, а насправді задумала втечу з СРСР.

Інгрід Бергман у костюмі принцеси Анастасії, створеному Варварою Каринською

Рятуючись від влади Рад, Варвара Каринська рятувала не лише себе й родину, а й зібрану за довгі роки унікальну колекцію старовинної церковної вишивки XII-XIII ст., яку радянська влада готувалася знищити. Варвара окантувала примірники в рами і закрила зверху учнівськими вишивками на теми символіки Радянської держави.

При перетині кордону ніхто й не здогадався. Як і про сховані діаманти в капелюшку доньки та про гроші, вшиті у підкладку Варвариного пальта й розкладені між сторінок книг Маркса і Енгельса…

Так, таємно рятуючи вишивку, коштовності та сімейні накопичення, Каринська з дітьми доїхала до Німеччини.

Шекспір костюма

Після кількох років перебування у Берліні та Брюсселі в 1930 році Каринська опинилася в Парижі, де прожила 9 років. Загалом 15-річний період життя в Європі був досить вдалим у творчому плані. Варвара працювала з Сальвадором Далі, Марком Шагалом та іншими художниками. Створювала костюми для трупи «Балле рюс де Монте-Карло» та інших відомих труп.

Із Парижа в 1939 році мисткиня з дітьми переїхала до Нью-Йорка. Там Барбара (так її називали у США) почне нове життя, але продовжить займатися улюбленою справою.

Вона зробила майже всі костюми до постановок засновника Школи американського балету Джорджа Баланчина (спочатку за ескізами художників, потім самостійно) – «Вальс», «Шотландська симфонія», «Лускунчик», «Блискуче алегро», «Сон у літню ніч».

Варвара Каринська та Джорж Баланчин

Баланчин називав її «Шекспіром костюма», від якої залежить половина успіху вистави.

Винахідниця пачки

Паралельно Варвара Каринська розробляла костюми для різних танцювальних колективів, мюзиклів на Бродвеї та голлівудських фільмів. В її сукнях знімалися Марлен Дітріх, Інгрід Бергман, Ліз Тейлор та багато інших зіркових акторок.

Загалом у США Варвара Каринська створила образи для майже 50 балетів і, за оцінками критиків, здійснила переворот в балетній моді. Йдеться про пачку.

Каринська здійснила переворот у балетній моді, створивши балетну пачку. Танець вимагав все більшої свободи та пластики, тому дизайнерка відійшла від обручів та пачок на кшталт парасольок зі спицями. Адже під час алегро та стрибків на сцені такий каркас часто завдавав болю партнерам танцівниць.

Каринська досконало знала особливості фактур та кольорів тканин: те, як вони відбиватимуться у світлі театральних софітів.

Тому дизайнерка зшивала разом понад 10 шарів шифону так, щоб верхні були коротші за нижні. Завдяки цьому костюм виглядав легким та невагомим, а зірки балету могли рухатися на сцені з максимальним комфортом.

Крім того, Варвара часто декорувала низ спідниць власноруч вигаптуваними квітами. Вона розуміла, що глядач не побачить флористичні елементи, але балерині буде приємно.

Зрештою так Каринська зробила саме ту пачку, яку використовують і сьогодні.

Українка в Голлівуді

Варвара Каринська була удостоєна найвищої кінопремії – «Оскар» і двічі номінувалася на неї. У 1948 році вона отримала найвищу голлівудську нагороду за дизайн костюмів для фільму «Жанна д’Арк» (США) і у 1952 році до фільму-балету «Ганс Крістіан Андерсен».

За своє життя пані Каринська пройшла чимало випробувань, які її загартували й посилювали бажання творити. Саме до творчості вона завжди прагнула і навіть у найскладніші часи не зрадила собі та своєму таланту. Адже в цьому був сенс її життя та найбільше задоволення. Вона прожила насичені 97 років…

Харків’яни пам’ятають про видатну уродженку: в місті є пам’ятна табличка на будинку її сім’ї, вулиця, названа на її честь, та Фонд імені Варвари Каринської. В 2004 році було засновано Міжнародний фестиваль моди і театрального костюма її імені.

Джерело: УКРАЇНКИ

Вас також може зацікавити:

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Back to top button