Історія

10 фотографій, що змінили хід історії

Історія та фотографія завжди були мінливими союзниками, і передбачити, які світлини увійдуть у багатошарове полотно світової історії, — непросте завдання. Деякі фотографії створюються з думкою про вічність, інші ж поступово здобувають визнання, коли змінюються суспільні настрої та переосмислюються історичні події. Джерело: PHLEARN

1. Поцілунок» Альфреда Айзенштадта (V-J Day на Таймс-Сквер)

Фото зроблено Альфредом Айзенштадтом у Нью-Йорку 14 серпня 1945 року, фотографія «Поцілунок» (відоміша під назвою «День перемоги над Японією на Таймс-Сквер») увічнила культовий момент — моряк ВМС США цілує незнайомку просто на вулиці серед натовпу в центрі Манхеттена. Опублікована в журналі Life, ця світлина стала класичним прикладом сили стріт-фотографії.

Айзенштадт перебував на Таймс-Сквер у день, який в народі назвали «День перемоги над Японією» — саме тоді Японська імперія капітулювала, чим завершила Другу світову війну. У США це стало приводом для масових святкувань, зокрема — емоційного вибуху радості на Таймс-Сквер, де фотограф і зафіксував той момент: моряк цілує незнайому жінку — медсестру, легко впізнавану за її білосніжною формою.

У цій фотографії багато елементів, що зробили її знаковою. Вона водночас виглядає спонтанною і постановочною — силует закоханої пари динамічний, живий і пристрасний. Люди довкола — усміхнені, здивовані, зацікавлені — ніби обрамляють цю сцену, додаючи їй автентичності. Світлина стала символом радості та полегшення після війни, а також залишила вагомий культурний слід в історії США.

2. «Мати-мігрантка» — символ Великої депресії

Ікона документальної фотографії та візуальне втілення епохи Великої депресії — світлина Доротеї Ленг «Мати-мігрантка» зображує знедолену жінку з дітьми, які відвернулися від камери. Фотографія була зроблена у 1936 році, коли економічна криза ще тривала, й стала одним із найвідоміших прикладів соціального фоторепортажу.

Ця світлина вразила американців до глибини душі: вже за кілька днів після її публікації федеральний уряд надіслав 20 тисяч фунтів продовольства до табору збирачів гороху, де мешкала зображена на фото родина.

Сила знімка — у емоціях, які випадково вдалося зафіксувати Ленг. Жінка — Флоренс Оуенс Томпсон — та її виснажені діти виглядають справді спустошеними. А розповідь самої фотографки, яка підтверджувала тяжке становище цієї родини, лише посилила враження: люди дійсно страждали.

«Мати-мігрантка» залишається актуальною й донині — як пам’ятка історії й водночас витвір мистецтва, що передає дух однієї з найскладніших епох Америки.

3. Людина на Місяці» — перші кроки в безмежність

Знімок «Людина на Місяці», зроблений Нілом Армстронгом 20 червня 1969 року, увічнив астронавта Базза Олдріна в момент його перших кроків поверхнею Місяця.

Озброєний 70-міліметровою камерою для зйомки на Місяці, Армстронг документував місію «Аполлон-11» через серію світлин, що показували висадку екіпажу з двох осіб та встановлення американського прапора.

Серед усіх фотографій саме «Людина на Місяці» стала символом космічної епохи. На ній Олдрін стоїть самотньо, а позаду — лише безкрайня місячна пустка. Жодної ознаки людської присутності — тільки він і глибини невідомого космосу. Це фото влучно передає почуття самотності й допитливості — ті сили, які й сьогодні штовхають людство до пошуку життя за межами Землі. Один-єдиний чоловік на тлі порожнечі підкреслює головну ідею місії: людина висадилася на Місяці.

4. «Сліпа» — народження стріт-фотографії

Всесвітньо відома фотографія «Сліпа» зображує жінку, яка дивиться вбік і, здається, зовсім не підозрює, що її фотографують. Створена за допомогою камери з фальшивим об’єктивом, ця світлина стала новаторською для свого часу.

Автор знімка — фотограф Пол Стренд — свідомо використовував спеціальну лінзу, яка дозволяла знімати в протилежному напрямку від того, куди, здавалося б, була спрямована камера. Це давало змогу фіксувати людей у їхньому природному стані — без позування, без свідомого контролю. Саме ця серія робіт стала однією з перших у жанрі стріт-фотографії та відкрила нову епоху у мистецтві фіксації міського життя.

Сьогодні стріт-фотографія — це розвинений, хоч і суперечливий жанр. Його методи іноді вважають надто вторгненням у приватне. Та попри це, жанр зберігає свою естетичну цінність і здатність створювати сильні соціальні та політичні висловлювання.

5. «Підняття прапора на Іводзімі» — символ перемоги та єдності

Одна з найвідоміших світлин Другої світової війни — «Підняття прапора на Іводзімі» фотографа Джо Розенталя — міцно закарбувалася в колективній пам’яті американців як уособлення перемоги та патріотизму.

На знімку шестеро морських піхотинців США піднімають американський прапор на вершині гори Сурібачі, щойно після захоплення позиції. Цей прапор був заміною для меншого, встановленого раніше, і за наказом командира мав надихнути військових, які брали участь у бою.

Світлину опублікували вже через два дні після її створення — і вона миттєво стала сенсацією. Її визнання було настільки масштабним, що Розенталь отримав за неї Пулітцерівську премію в галузі фотографії.

Сьогодні ця фотографія й далі символізує роль Америки у Другій світовій війні, зберігаючи свою силу як візуальний образ перемоги, мужності та національної єдності.

6.«Схід Землі» — погляд на себе ззовні

Фотографія з промовистою назвою «Схід Землі» зображує нашу планету, що постає з темряви космосу, а на передньому плані — лише тоненька крайка Місяця. Цей знімок зробив астронавт Вільям Андерс під час місії «Аполлон-8», і він одразу став символом усвідомлення самотності людства у безмежному космосі. Та водночас у цьому образі — дивовижна краса: блакитно-біла куля Землі, що виникає серед чорної порожнечі Всесвіту, мов дорогоцінний мармуровий камінь.

Ця фотографія з’явилася у той момент, коли людство шукало красу за межами Землі — і несподівано знайшло її вдома. Знімок пройшовся хвилею по всьому світу, ставши символом крихкості планети та надихаючи людей на збереження її природи. Його й досі використовують як візуальний аргумент на користь захисту довкілля.

7. Афганська дівчинка» — погляд, що вразив світ

Відоме на весь світ фото «Афганська дівчинка» стало символом страждань і витривалості жінок-біженок в очах західного світу. Знімок зробив фотограф National Geographic Стів МакКаррі під час радянської окупації Афганістану. Дівчинка на фото — Шарбат Гула — втілила в собі все, що означає бути біженкою: вразливість, рішучість, боротьбу.

Цей портрет вважається беззаперечно досконалим у композиції — він передає цілий всесвіт емоцій через один погляд. Пронизливі, смарагдово-зелені очі Шарбат випромінюють силу, стійкість і гідність. А її поношений червоний одяг — яскравий, але пошарпаний — розповідає історію важкого життя в таборі біженців без жодних слів.

Сьогодні «Афганська дівчинка» — одна з найвідоміших обкладинок журналу National Geographic, яка й досі зворушує серця людей у всьому світі.

8. «Коронка з краплі молока» — момент, що зупинив час

Світлина «Коронка з краплі молока», зроблена Гарольдом Еджертоном у 1957 році, стала проривом, який назавжди змінив технічні можливості фотографії. Знімок фіксує точний момент, коли крапля молока вдаряється об поверхню та утворює короноподібний сплеск — і вперше в історії фотографії час було справді зупинено.

До цього моменту фотографи мали великі труднощі із зйомкою в темряві та фіксацією дуже швидких подій. Еджертон поставив собі за мету це змінити. Його винаходи й експерименти проклали шлях до появи камер, здатних знімати в умовах слабкого освітлення та фіксувати миттєвості, які людське око просто не встигає помітити. Як технічний геній, Еджертон вніс величезний внесок у розвиток стоп-моушн фотографії та висвітлив нові горизонти можливого у фотомистецтві.

9. «Механік з електростанції» — портрет епохи індустріалізації

Задля документування процесу індустріалізації фотограф Льюїс Гайн присвятив себе зйомці промислових робітників та середовищ, у яких вони працювали. На той час його світлини привертали увагу до дедалі гірших умов праці, які ставали нормою для багатьох людей.

Хоча роботи Гайна належать до жанру документальної фотографії, він ретельно обирав композиції та свідомо позував своїх героїв — усе заради максимального емоційного впливу на глядача. Його серія фотографій доводить: щоб зробити сильну соціальну чи політичну заяву, знімок не обов’язково має бути випадковим або спонтанним — іноді саме постановка допомагає говорити гучніше.

10. «Вид з вікна в Ле Гра» — перша в історії фотографія

І наостанок — одна з найважливіших фотографій усіх часів: «Вид з вікна в Ле Гра» авторства Жозефа Нісефора Ньєпса. Французький винахідник, якого часто вважають творцем фотографії, зафіксував це зображення як першу в історії постійну фотозйомку. Ньєпс використав створену ним техніку — геліографію — та закарбував зображення на металевій пластині за допомогою асфальтового покриття.

Камера, яку він використав, зовсім не схожа на сучасні фотоапарати — це була камера-обскура. Про сам знімок багато сказати не можна — він нечіткий і майже позбавлений художньої цінності. Але саме в цьому фото — поворотний момент в історії: це була перша у світі фотографія, яка стала відправною точкою для розвитку всього фотомистецтва.

Сьогодні цей знімок нагадує нам, як далеко просунулося людство в технічному та творчому опануванні фотографії — від тіней на металі до зображень, що змінюють хід історії.

Кожна з цих фотографій показує, наскільки тісно переплетені історія та фотографія. Вони доводять: будь-який знімок — спонтанний чи постановочний, технічний чи інтуїтивний — може стати частиною історії.

Вас також може зацікавити:

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Back to top button